Stort set alle kan lære matematik,
men for nogle kræver det mere støtte og en ny måde at lære på, hvor vi starter med det konkrete og derefter det abstrakte
Hej jeg hedder Anja
Jeg er uddannet gymnasielærer og har i mange år undervist i matematik og fysik. Min erfaring er at stort set alle kan lære matematik, men for nogle kræver det mere støtte end den du kan få i undervisningen.
Rigtig mange oplever matematik som svært og utilgængeligt. Det kan være svært at følge med i undervisningen, hvor tempoet ofte er højt eller hvis man har huller i sin viden fra grundskolen. Og i lærebogen er der ofte ikke megen hjælp at hente. For matematik er rigtig svært at lære ved at læse.
Traditionel matematikundervisning begynder ofte med abstrakte definitioner og læresætninger. De mange nye begreber og symboler kan virke forvirrende og man kommer nemt til at føle sig dum. Derudover er matematik er et fag, hvor nye begreber bygges ovenpå gamle. Det betyder at hvis man har huller i sin viden, bliver det sværere og sværere at forstå nye de mange nye stofområder.
Jeg har vendt undervisningen på hovedet. Her begynder vi med det kendte, med konkrete eksempler, der giver dig mulighed for selv at skabe en intuition for begreber der skal læres. Denne tilgang gør at eleverne hurtigere oplever at mestrer stoffet og det giver lyst til at lære mere. Hos mig findes ingen dumme sprøgsmål, kun videnshuller og de kan lukkes med den rette undervisning.
Jeg glæder mig til at hjælpe dig.
Anja Lea Olsen, Cand.Scient, Københavns Universitet
Har du spørgsmål, så skriv til mig på anja@forstaamatematik.dk
Nomineret af elever til Politikkens Undervisningspris i 2023
Min faglige baggrund
- Underviser i matematik, fysik og geovidenskab i gymnasiet
- Faggruppekoordinator i fysik
- Koordinator for naturvidenskabeligt grundforløb
- Pædagogikumvejleder
- Medlem af opgavekommisionen for geovidenskab
- Underviser i matematik, natur-teknik og fysik-kemi i grundskolen, 1. til 9. klasse
- Pædagogikum i matematik og fysik
- Pioneruddannelsen, uddannelse til facilitator for undervisning i innovation og entreprenørskab, Undervisningsministeriet
- Studietur til San Francisco som præmie for nominering til Pionerprisen, Undervisningsministeriet
- REAL-kursus, Rural Entrepreneurship through Action Learning, uddannelse i entreprenørskabsundervisning, Høgskulen i Sogn og Fjordane Norge
- REAL-kursus, Rural Entrepreneurship through Action Learning, uddannelse i entreprenørskabsundervisning
- MetodeLab, metoder i naturfag, Eksperimentarium
- Smart board i naturfag, om brug af interaktive tavler i naturfag
- Medforfatter til bogen ‘Innovative elever’ Akademisk Forlag
- Cand.scient fra Københavns Universitet